KIRJALLINEN KÄVELY
Kertomus kokeellisesta ja ei-kokeellisesta kirjallisuudesta.
KIRJALLINEN KÄVELY
Kirjoittanut
Erkka Mykkänen
Seuraava tapahtuu 1920-luvun Helsingissä. On loppukeväinen
aamuyö, ja muutenkin juuri sellaista kuin voisi kuvitellakin.
Nuori herra
ja neiti kävelevät autiota Aleksanterinkatua kohti Mannerheimintietä, tai siis
sitä katua, joka nykyään on Mannerheimintie, mutta tuhoon aikaan tunnettiin...
Heikinkatuna? Joka tapauksessa he käyvät vieretysten ja verkkaisesti, siten,
että kaikesta näkyy molempien nauttivan toistensa jännittävästä seurasta.
Mies on
ylioppilas, ja hänellä on hienot vaatteet. Naisella on vähintäänkin vastaavan
hieno asuste, ja päässään punainen hattu, jonka lierin alle hänen on kätevää
peittää sirojen kasvojensa ilme silloin, kun hän ei halua paljastaa
pahastuneensa tai huvittuneensa jostain miehen sopivaisuuden rajoja puhkovasta
letkautuksesta.
- Onko teidän kylmä, mies
sanoo, vaikka tietää, ettei neidillä varmaankaan ole.
- Kiitos, minun on vallan
hyvä, neiti sanoo, katsahtaa mieheen suoden tälle hymyn, johon mies vastaa.
- Te olette tainneet tottua
kalsaan siellä, mistä... te nyt olittekaan kotoisin?
- Helsingistä.
Mies
naurahtaa ja lähettää naiselle koomillisen, itseiroonisen hymyn, mutta ei
kuitenkaan onnistu pyyhkimään kasvoiltaan häpeäntunnetta, joka väistämättä
valtaa hänen kasvonsa.
- Voi teitä, älkää ottako
itseänne niin vakavasti, neiti kikattaa koskettaen miestä tuskin huomattavasti
kyynärpään tienoille.
Heikinkadulle
(?) saavuttuaan he jatkavat vasemmalle suunnaten kohti Kaivopuistoa.
Ilma on
kostea, lämmin, lähes kesäinen. Kauppatorin suunnalta kuuluu lokkien vaimeaa
kaakkunaa. Ennen etelään päin kääntymistään he näkevät Esplanadin kävelytietä
vartioivien puiden rivistön. Niiden oksat lykkäävät jo lehteä.
- Kertokaahan sitten,
herra, nainen sanoo hieman koketeeraavasti, -
mitä ajattelette kokeellisesta kirjallisuudesta?
Miehen huulien
välistä pääsee pieni, yllättynyt ilmanpihahdus.
- Melkoisen rohkea
keskustelunavaus, hän sanoo perään rykäisten.
- Rohkea naiselta, tahdotte
varmaan sanoa, nainen toteaa ykstotisesti katsettaan mieheen kääntämättä.
- En suinkaan, mies
kiirehtii korjaamaan. -
Vaan rohkea keltä hyvänsä. Jo sanan "kokeellisuus" käyttö kun
herättää useissa puistatuksia, aivan kuin heidän suihinsa olisi uhattu tunkea
myrkyllisiä hämähäkkejä.
Nainen
naurahtaa, korjaa ryhtiään ja kohentaa hattunsa asentoa selvästi mielissään
huomattuaan, että mies todella pitää häntä vertaisenaan keskustelukumppanina.
- Niin, samoin kuin
herättää toisissa ylenkatseista paheksuntaa sana "perinteinen".
Mutta, hyvä herra, veikö rohkeuteni kielenne kuten kissoilla on tapana, vai
aiotteko vastata kysymykseeni?
- Kokeellinen kirjallisuus,
jos sitä minulta kysytään, on ainoaa todellista kirjallisuutta, mies sanoo
juhlallisesti. Lausetta aloittaessaan hän vielä hymyilee, mutta kohtaan
"todellista kirjallisuutta" päästessään hän on jo kerrassaan
kuolemanvakava.
Nainen
pysähtyy. Mies huomaa sen vasta muutaman metrin käveltyään. Hän kääntyy
katsomaan naista, jonka kulmat ovat nousseet niin ylös, että sileään otsaan
muodostuu kaksi pinkeää ryppyä.
- Nyt meille tulee riitaa,
nainen sanoo.
- Nyt jo, mies naurahtaa,
niin vilpittömän huvittuneena, että nainen ei osaa kuin vastata siihen samoin.
Ja sitten he taas kävelevät yhtä matkaa.
- No, minä sanon sen
suoraan, nainen aloittaa punnittuaan ensin hyvän tovin sanojaan, - koska tiedän, että mitä
tahansa teille sanonkin, teette kaikkenne ymmärtääksenne sen oikein, ja myös
koska tiedän, ettette missään olosuhteissa irrottaisi ilkitarkoituksessa mitään
sanonaani asiayhteydestään ja sitten toistaisi sitä kellekään muulle.
Tämän
sanottuaan nainen katsoo mieheen kylmiensa alta kysyvästi kuin saadakseen
viimeisen vakuuden miehen luottamuksellisuudesta.
- Tietenkin, mies sanoo.
Pääskyset
syöksyilevät pienen puiston hiekkakentän laitamilla. Erään talon parvekkeella
tupakoitsee vanha äijä, joka seuraa heidän etenemistään laiskasti.
- Asiahan on siten, nainen
sanoo, -
etten minä voi sietää kokeellisuutta.
Sitten he
ovat hiljaa.
On yön
pimein hetki, mutta silti hämmentävän valoisaa. Heidän askelensa läpsyvät
mukuluakivillä eritahtisesti.
- Vai sillälailla, mies
huokaisee. -
Kertoisitteko ystävällisesti, mistä syystä? Eikä mies malta olla lisäämättä: - "Sietää" on
nimittäin melko vahva sana. Minä, esimerkiksi, en voi "sietää"
kommunisteja. Sen sijaan keinoiltaan ennalta arvattava, tympeä kirjallisuus?
Kyllä minä sitä "sietämään" pystyn.
- Nyt te takerrutte
kiusallanne lillukanvarsiin, nainen tokaisee. -
Ja aivan kuin omat tunteenne asian tiimoilta olisivat piiruakaan loivemmat.
Ette varmastikaan olisi tuohon tapaan loukkaantunut sanoistani, ellette tuntisi
niissä ja itsessänne jotain vastaavaa.
Mies
hymähtää.
- Hyvä on. Ei teitä
näköjään voi tunnepuheella harhauttaa. Mutta kertokaa toki silti: mikä teissä
sitten niin hylkii kokeellisuutta?
- Teennäisyys, neiti sanoo.
- Ovathan vuosisadat,
tuhannetkin, osoittaneet, mikä on ihmisen mielelle nautinnoksi, virkistykseksi
ja oppia ja viisauttakin välittäväksi: hyvä tarina, ja kieli, joka parhaiten
palvelelee sitä tarinaa. Mutta mitä kokeellisuudella on tarjota tarinalle
vastapainoksi?
- Nimenomaan se,
vastapaino, mies tuhahtaa, aivan kuin ei voisi käsittää, että nainen tosiaan
kysyy mitään niin hupsua.
- Mitä se vastapaino on?
nainen sanoo, aavistuksen ivallisesti. -
Mikä on sen sisältö?
- Joku voisi tuumia, että
pelkän vastapainon tulisi vastaukseksi riittää. Minäkin haluaisin oikeastaan
jättää asian silleen, mies sanoo ja katsahtaa naiseen. Mutta ennen kuin neiti
ennättää avata suutaan ilmaistakseen vastalauseensa, mies jatkaa.
- Mutta lienee sillä
vastapainolla sisältökin, jos sellaista
halutaan välttämättä penkoa.
- Olen pelkkää korvaa,
nainen sanoo.
Molempien
mielessä piipahtaa taka-alalla tietoisuus siitä, että Kaivopuiston kalliot ja
niiden takainen meri on jo avautunut heidän näkyvilleen.
- Kun te luette n.s.
"hyvän tarinan", mies aloittaa, -
siis nauratte, itkette ja lopulta pääsette loppuun ja suljette kannet, niin te
varmaankin huokaisette jääden mietteliäänä katsomaan ikkunasta mielessänne
jotain sellaista kuin: "ah, se oli niin totta". Olenko oikeassa tässä
oletuksessani?
Neitiä
vähän kiusaa lähteä tällä tavoin mukaan miehen retorillisiin kuvioihin, mutta
lopulta hän ei voi kuin myöntää, että asia on osapuilleen kuten mies sanoo.
- Niin, mies jatkaa, - mutta arvatkaahan, hyvä
neiti, mitä minä sellaisen tarinan luettuani ajattelen? Sanotaanko vaikkapa
luettuani sen "koko kansan" rakastaman kirjailijan, sen
______________:n romaanin nimeltään ______________. Sanokaapa, minkäsuuntaisen
luulette minun ensimmäisen ajatukseni olevan kyseisen kirjasen kansia
sulkiessani?
- No kertokaa jo ihmeessä,
nainen tokaisee malttamattomuutta teeskennellen.
- Valetta, mies sanoo. - Niin minä siitä
ajattelen.
- Ja minkä siinä sitten
koette niin valheelliseksi?
- Sen, että kirjailija
vakuuttaa lukijalle kaikella olevan jonkin perimmäisen tarkoituksen ja
tyydytyksen. Vaikka asiahan on päinvastoin. Joskus jopa teoksissa, joissa
sanomana on tuon toteamani eksitentialistisen tosiasian puoltaminenkin,
sorrutaan useimmiten muodon tasolla sovinnaisuuteen, ällöittävään rakenteelliseen
oikeaoppisuuteen, joka tarjoaa artistoteelisen, asiaintilan miellyttävän
sulkeutumisen kokemuksen. Vaikka kirjailija kuvaisi mitä kauheuksia, silti hän
haluaa lähettää lukijansa maailmalle levollisin mielin, aivan kuin niistä asioista,
joista kirjailija on olevinaan niin huolissaan, ei olisi mitään syytä murehtia,
kun tarina on päättynyt.
Neiti
naurahtaa töksähtävästi.
- Ja mitä totuutta sitten
on niissä kirjoissa, joita itse niin ihailette? Niissä runokokoelman
kuvatuksissa, joissa saattaa olla kirjaimien sijaan pelkkiä numeroita
ylösalaisin ja vinoittain ja ties miten sattuu. Sellainenko vastaa teidän
kokemukseenne todellisuudesta?
- Enemmän kuin tuhat
samanlaista tarinaa, jossa on alku, keskikohta ja onnellinen loppu, mies
kivahtaa.
Mutta siihen
ei neiti enää kerkeä vastaamaan.
He näet tipahtavat mereen.
Ajattelin, ettei kukaan varmaankaan jaksa lukea näitä tekstejä valokuvaliuskoilta, joten siirsin tekstin helpommin luettavaan muotoon. Tarina on kirjoitettu kerran raakaversiona, sitten editoitu kynällä ja kirjoitettu sen jälkeen uudelleen, puhtaaksi. Anteeksi naapurit.


Kommentit
Lähetä kommentti