KIRJOITTAMISESTA | Erkka ja Lyyti, osa 1

Lydian kirjoituspiste.


"peruskokemus on, ettei tunteideni kohteet tunne samoin tai samassa mitassa. jotain sellaista on tulipaloissa, niihin ei oikein voi vastata, voi katsella vain ja kauhistella tai ihastella..."


Moi!

    Tästä alkaa uusi blogisarja, jossa keskustelen Lydia Lehtolan eli Lyytin kanssa kirjoittamisesta. Tarkemmin: keskustelemme Lyytin esikoisalbumin Meitä ei ole kutsuttu sanoituksista, niiden kirjoittamisesta ja elämästä yleensä.

    Miksi? Taustoitan vähän, mutta hyppää halutessasi suoraan asiaan tuohon vähän alemmas!
    Lydia on ystäväni, ja kun hän viime keväänä julkaisi Lyyti-artistinimellään esikoisalbuminsa, rakastuin siihen. Kuuntelin levyä paljon ja liikutuin kappaleiden sanoituksista, joista löysin tiheitä, taitavasti lomitettuja kerroksia ja joiden merkityksistä ja kirjoitusprosesseista halusin heti jutella Lydian kanssa perinpohjaisesti.

    Jotkut ehkä jo tietävät, että RAKASTAN kirjoittamisesta puhumista. Olen tehnyt podcastiakin, jonka nimi on Kirjoittamisesta. Ja nyt siis halusin puhua Lydian kanssa kirjoittamisesta.

    (Tuore Helsingin Sanomien henkilöjuttu Lydiasta löytyy muuten täältä.)
    Ehdotin Lydialle, että tsättäilisimme Facebookin Messengerissä levyn sanoituksista ja kirjoittamisesta. Ajattelin, että pistäisimme levyn pakettiin yhden illan aikana. Mutta kun olimme viestitelleet ensimmäisestä biisistä kolme tuntia, tajusin, että levyn käsittelyssä saattaisi kestää vähän pidempään.
    Lopulta projektimme ajoittui kolmen kuukauden ajalle, koronakeväälle 2020. Kuuden session aikana juttelimme yhteensä kahdenkymmenen tunnin ajan. Ainakin itse suhtauduin keskusteluun kuin hauskaan työprojektiin, jonka tarkoitus ei ollut "tuottaa" mitään.

    Viestittelystä syntyvä dokumentti alkoi tuntua koko ajan arvokkaammalta. Semmoiselta, että joku muukin saattaisi haluta lukea sen. Joku, jota meidän laillamme kiinnostaa kirjoittaminen, omien aiheiden ja teemojen löytäminen, ulkopuolisuus, hylätyksi tuleminen, sanojen löytäminen kipeille kokemuksille, rakkaus, ja ehkä ihan vain se, millaista maailmassa on elää ennen kuolemaa.
   Tulin aika iloiseksi juttelustamme. Koin sen syvälliseksi, opettavaiseksi ja hauskaksikin. Halusin saattaa sen ihmisten luettavaksi. Samaan aikaan tiedostin, ettei kyseessä ole mikään kriittinen journalistinen dokumentti, vaan pohjimmiltaan vain frendien jubailu. Siksi päätin herättää henkiin kuolleen blogialustani julkaistakseni keskustelun tätä kautta – Lydian luvalla tietysti.

    Blogisarjassa on kuusi osaa siksi, että kukaan ei varmaan jaksa kerralla lukea 100 000 merkkiä. Ja jos julkaisen yhden osan viikossa, niin eikös tähän tule sellaista mukavaa sarjatunnelmaa?

    Ai niin, yksi käytännön juttu. Minä ja Lydia kuuntelimme biisit "livenä", kumpikin kodeissamme, keskustelumme keskellä. Lukijakin saanee keskustelusta eniten irti, kun kuuntelee biisit "samaan aikaan", eli siinä kohtaa tsättäilyä kuin mekin. Pistän biisin Spotify-linkin aina oikeaan kohtaan ja lisään oheen kappaleen sanoituksen.

    Kivaa, jos luet! Ja kiitos Lydia.


Erkka



Osa 1 | Ensimmäinen kappale: Tehdään tänään jotain hauskaa

18.3.2020 KLO 17.23

ERKKA

mulle sopis ottaa juttelua!

kohta


LYDIA

joo!


ERKKA

ripustan pyykit ja sitten aloitetaan tässä?

ja "katotaan mitä tapahtuu"?


LYDIA

sopii:)


ERKKA

jes


ERKKA

no niin

oletko linjoilla


LYDIA

kyllä!


ERKKA

no niin!

tervetuloa XD

puhumaan kirjoittamisesta XD

oon siis kuunnellut sun levyä jonkin verran kuten tiedät ja oon monesti kuunnellessa ajatellut että haluaisin puhua sanoituksista ja kirjoittamisesta kanssasi

heräs halu tehdä kirjoittamisesta-podcastin jaksokin

mutta koska en nyt tee sitä niin aattelin että jutellaan

sillä idealla että kuunnellaan aina tahoillamme levyltä yksi biisi kerrallaan ja sit puhutaan sanoituksista

mä voin kysellä jotain ja kertoa TULKINTOJANI tai muita ajatuksia ja kysellä kirjoittamisesta

mitään ei oo valmiina mietittynä, enkä oo nyt kuunnellu levyä ehkä viikkoon pariin

mul on myös tässä:



levy ja kansilehtinen jossa on tietty sanat : )


LYDIA

upeaa. tosi kiinnostavaa kuulla, mitä ajatuksia on herännyt. etenkin nyt, kun miullakin on jo vähän etäisyyttä tuohon levyyn ja koko projektiin!


ERKKA

joo!

sekin on jännä, kun luulisi että oot jo täysin turtunut omiin sanoituksiisi eikä ne tyyliin enää tunnu/tarkota mitään?


LYDIA

joo, etenkin kun niitä on tullut esitettyä niin paljon. toisaalta keikoilla välillä jotkut yllättävät kohdat tai biisit, jotka on laulanut sata kertaa saattaakin yhtäkkiä tuntua tosi voimakkaasti ja uudella tavalla, tai sitten tavoittaa taas juuri sen tunteen, joka on kirjoittaessa ollut. ehkä kun yleisö on siinä mukana ja tunteet jotenkin virtaa molempiin suuntiin. joskus on vaikea pysyy kasassakin niissä hetkissä.


ERKKA

tuleeks mieleen esimerkki tollasesta hetkestä? esim julkkarikeikalta :–)

(jossa siis itte olin)


LYDIA

siellä oli niitä tosi paljon. sen yleisön energian ansiosta olin varmaan läsnäolevampi ja tietoisempi jokaisesta sanasta ja liikkeestä kuin koskaan aiemmin. yleisö tuntui reagoivan jokaiseen eleeseen ja lainiin. esim se patsaidenkaatamisbiisi ("Olen matkalla kaatamaan patsaita", Erk. huom.) tuntui tosi tärkeältä, että ihmiset juuri siinä hetkessä sai oikeesti jotain voimaa siitä, ja että koko juttu on paljon minua suurempi.


toisaalta siellä oli myös paikalla ihmisiä, joihin jotkut noista biiseistä liittyy. samassa salissa tärkeitä ihmisiä eri elämänvaiheistani. niistä tunnemaisemista syntyi ristikuvana sellainen synteesinomainen merkityksen tuntu.


ERKKA

huh joo! ja patsasbiisi jäi kyl erityisesti mieleen, siinä kun jengi hoilaa sitä mukana ja on oikeesti sellanen fiilis, että lähdetään nyt kaatamaan niitä patsaita XD

kuunnellaanks eka biisi?

ai niin välihuomiona

mua koskee päähän ja mulla on varmaan korona xd

mutta eipä siinä


LYDIA

voi ei:/ !!

no sitpä on myrskynsilmä koettu?


ERKKA

jep!

mutta

nyt

tehdään jotain hauskaa

painetaan playtä samaan aikaan?


LYDIA

ok


ERKKA

mä lasken 3 2 1 0 ja ku tulee 0 ni painetaan play?

ootko valmis?


LYDIA

uskoakseni joo


ERKKA

eli

"tehdään tänään jotain hauskaa"

3

2

1

0



Kuuntele kappale tästä.




Tehdään tänään jotain hauskaa


tehdään tänään jotain hauskaa 

mennään katsomaan tulipaloa

mennään jonnekin

minne meitä ei ole kutsuttu

 

paina korvasi selkääni vasten

kuulet meren joka läikkyy lavuaarin reunojen yli

väistä, tätä hiestyvää aallokkoa

ei voi mikään enää pysäyttää

 

juostaan kadun yli

salaisuuksien äänet askelten tahtiin

ei vilkaista taakse vaikka jotain aina jää

 

tänään haluun vaan kolhia polvet, nyrjäyttää jotain paikoiltaan

sytyttää syreenipensaan alla sydämen palamaan

unohtaa ikkunat auki ja alakulon pois aivastaa

jättää jälkiä niin kuin nokkosen polttamia paljaisiin sääriin

 

avaan simpukkasydämeni lukot

ja näytän merkkini

en enää aio varoa luottamasta suuntavaistooni

en pelkää seurauksia kun ryömin aidan ali

 

meillä jotka joskus kuolee

meillä ei ole aikaa norkoilla

ei enää seurata sivustakatsojana

käytän viimeiset kolikot vähän ennen sarastusta

 

huulet kuumat kuin hehkulamppu

joka liian pitkään on ollut päällä ketään valaisematta

 

tänään haluun vaan kolhia polvet, nyrjäyttää jotain paikoiltaan

sytyttää syreenipensaan alla sydämen palamaan

unohtaa ikkunat auki ja alakulon pois aivastaa

jättää jälkiä niin kuin nokkosen polttamia paljaisiin sääriin

 

tehdään tänään jotain hauskaa

mennään katsomaan kun poliisit pystyttää mellakka-aitoja

mennään hiuksissa auringonraitoja

suin päin toisten juhliin

selkien välistä kyynärpäät edellä

laimennetaan itkut järvivedellä



ERKKA

okei

mä voisin koota tähän tosi sekavasti jonkinlaisen ajatuskimpun:


ERKKA

okei huomaan et tulee rimakauhu ja jään jumiin kun yritän tehdä jotain koontia! XD joten ehkä sanon vain jotain pientä josta päästään ehkä liikkeelle!

musta tää biisi on mahtava eka biisi, kun siinä on sellaista julistuksenomaisuutta ja riehakkuutta. pohjalla on jokin sivullisuuden kokemus, johon puhuja päättää kuitenkin suhtautua silleen kapinamielisesti.

keskeisimmät jutut on jo ekassa säkeistössä:


"tehdään tänään jotain hauskaa

mennään katsomaan tulipaloa

mennään jonnekin

minne meitä ei ole kutsuttu"


toi tulipalo edustaa mulle jotain vaarallista ja kiellettyä, jota puhuja haluaa mennä todistamaan tai katsomaan, vaikka ei saisi.

"minne meitä ei ole kutsuttu" on jo levyn nimessä, ja se taas edustaa mulle just sitä sellasta sivullisuuden kokemusta, jota jollain tapaa tää koko levy ehkä käsittelee?

sit tykkään hirveästi tuosta, miten käytät tulipaloa ja palamista 1) sekä biisin sisällä monessa mielessä 2) koko levyn läpi menevänä toistuvana motiivina

täs biisis esim ni

se tulipalo on se juttu jota nää tyypit menee kattomaan (mulle se on jonkin pienen kaupungin tyyliin palava autiotalo, josta lapsuudessa leviää huhu ja sit lapset rientää katsomaan sitä, vaikka on kielletty!) : )

mut sit myös se mitä se puhuja haluaa tehdä

on "sytyttää syreenipensaan alla sydämen palamaan"

otan nyt hetkeks puhelimen kautta tän tsätin et saan laitettua oikean emojin:



ja tähän taas yhdistyy se, et se haluaa "unohtaa ikkunat auki"

joka on pahin asia mitä tulipalon aikana voi ihminen tehdä, jos se on omassa asunnossa

eli tää puhuja haluaa myös sydämensä palavan holtittomasti – loppuun, TUHOUTUVANKIN EHKÄ

ja myös et se jättäis jälkiä, kuin "nokkosen polttamia / paljaisiin sääriin"

sit toistuvista motiiveista puheen ollen

loppupuolella on toi "käytän viimeiset kolikot / vähän ennen sarastusta"

sekin on yks tällainen ristiviittaus tjms, Olen matkalla kaatamaan patsaita -biisiin

sellasia on paljon levyllä, ja ne sitoo tätä yhteen ja tekee sellaisen fiiliksen että asiat liittyy samaan maailmaan ja kietoutuu toisiinsa

myös lopussa puhutaan siitä, miten yks hauska asia jota vois tehdä olis mennä katsomaan "kun poliisit pystyttää mellakka-aitoja" --> tääkin on Patsas-biisin sellaista kapinallisuutta tjms


ni kai tykkään tästä siks niin paljon et tässä yhdistyy kokemus jostain rakkaudesta ja elämästä sivuun jäämisestä sellaiseen riehakkaaseen riemuun, joka välittää lopulta sellaisen fiiliksen, että elämää on kuitenkin ihan vitusti eletty ja itse biisi tuntuu syvältä ja kauniilta elämältä

ehkä siitäkin syystä, että puhujalla on tällainen kokemus:


"huulet kuumat kuin hehkulamppu

joka liian pitkään on ollut päällä

ketään valaisematta"


tai hmm, mä oon aatellu noi toisen ihmisen huulina

joihin se viimein saa yhteyden

mut ne voi olla toki sen omatkin

okei tällanen sekamelska...

thoughts? XD


LYDIA

ensinnäkin, niin loistavaa että oot löytänyt kaiken tuon, hyvin pitkälti niin kuin oon sen itsekin ajatellut!


ERKKA

: )


LYDIA

tuo on sellainen biisi, jota on vaikea selittää ja mahdoton tehdä uudestaan

tai että joihinkin aiheisiin aina palaa ja palaa, mutta tuon biisin ydintunteesta ei ole ollut tarvetta kirjoittaa sen jälkeen kun sain sen valmiiksi


ERKKA

(palaa ja palaa XD)

mikä se ydintunne sulle on?

ja mistä tää sai alkunsa

plus et tuleeks noi viittaukset muihin biiseihin missä vaiheessa prosessia?

sori jos tykitän liikaa!


LYDIA

hyviä kysymyksiä, koitan vastata parhaani mukaan!


ERKKA

(luulen myös et keretään täl kertaa ehkä käydä kaks biisiä :D)


LYDIA


tuo alku, tehdään tänään jotain hauskaa/mennään katsomaan tulipaloa, ilmestyi tajuntaani joskus kesällä 2017. tiesin että rupeen tekemään siitä biisiä. se tuntui sekä jatkolta aiempaan että jonkin uuden alulta. 


vuotta aiemmin olin kirjoittanut biisin, joka pitkään kulki nimellä sytyttäjä. se kertoi pyromaanista, ja sen b-osasta tuli nykyisen "karsastus"-biisin loppuosa. karsastus taas oli aiemmin oma biisinsä, mutta ne oli syntyneet samasta aihiosta, ja yhdistin ne taas samaksi viime kesänä, kun työstin levykokonaisuutta.


joensuun keskustassa paloi yksi omakotitalo lämpimässä toukokuun illassa vuonna 2015. paloautot kulki ujeltaen miun asunnon parvekkeen alta, ja pyöräilin paikalle. tulipalon katseleminen tuntuu samaan aikaan väärältä ja upealta. pari vuotta aiemmin joensuussa oli palaneet vr:n makasiinit, ja muistaakseni siitä saatiin kiinni joku pyromaani. 


karsastus-biisin aihio oli jo olemassa, kun katselin sitä omakotitalon paloa, siinä oli päähenkilö jolla oli joku iso salaisuus, ja siinä sain idean, että se kertoo pyromaanista. 


oon aina kokenut oloni ulkopuoliseksi ja tapani tuntea liian isoksi ja räiskyväksi, vaikka oon purkanut tunteita pääosin päiväkirjoihin ja sit välillä joihinkin dramaattisiin viesteihin ja kirjeisiin. peruskokemus on, ettei tunteideni kohteet tunne samoin tai samassa mitassa. jotain sellaista on tulipaloissa, niihin ei oikein voi vastata, voi katsella vain ja kauhistella tai ihastella...


no mut siinä oli vasta se alku. kuitenkin, kun tuo hauskaa yhdistyi tulipaloon siinä lauseessa, se oli silloin jo viittaus olemassaolevaan biisiin, mutta myös uusi näkökulma. tässä biisissä en olisi se tulipalon sytyttäjä, vaan joku joka menee sitä katsomaan.


ERKKA

onpa kiinnostavaa kaikki

siistiä että mieleen tulee jokin alku, kuten sulla tässä, ja sitten se pysyy mukana ja pysyy ja siitä todella tulee levyn alku

ja okei joo eli siis sulla on monia tekstejä, joista osia on sit siirtyny toisiinsa ja tällasesta osin käytännöllisestä syystä niiden välille on alkanut syntyä viittauksia? toki myös harkitusti ja yhteyksillä on temaattiset syynsä, mut joo

toikin on kiinnostavaa et sulla on ollut aika tarinalliseltakin kuulostava ajatus pyromaanista, josta kirjoitat


mut, ainakin mun kokemuksessa, se "tarinallinen pääajatus" tjms on jäänyt taustalle, eikä sitä tarvitse tietää, sillä tulipalot, niiden sytyttäminen ja katsominen on emotionaalisia asioita, paljon laajempia ja merkityksellisempiä asioita kuin se että onko taustalla joku tietty tyyppi joka tekee jotain konkreettista


LYDIA

niinpä. tarinallisuuden rooli vaihtelee. tuossa hauskaa-biisissä ajattelen, että sen ytimessä on tietty asenne, asenteen muutos, että ottaa vähän niinkuin elämänsä omiin käsiinsä eikä tyydy enää odottamaan, että jotain "tapahtuu". laittaa tapahtumaan, ja ottaa ilon irti siitä mitä jo on.


keitin penne rigate -pastat tuollasiks lieriöiksi tota pitkää viestiä kirjoittaessa XD

niiden pitäis siis olla sellasia puikulaisia


ERKKA

voeh xd

vielä yks iso kysymys ja yks pieni huomio

pieni huomio: biisistä jäi mainitsematta vielä yks "ristiviittaus", eli siis lopussa puhutaan siitä, miten "mennään - - suin päin toisten juhliin selkien välistä"

niin on makeeta että tossa dropataan noi juhlat

ja seuraava biisi on siis Juhlat

joka ottaa sit oman näkökulmansa ehkä näihin samoihin teemoihin tjms

MUTTA

se kysymys


LYDIA

jep, juhlat oli myös jo olemassa kun tää hauskaa-biisi syntyi!


ERKKA

onko tällasen biisin kirjoittaminen / valmiiksi saaminen sulle sellanen prosessi, että vasta sen jälkeen alkuperäinen tunne, josta se on lähtenyt, on ikään kuin käsitelty? tyyliin, että jos/kun sulla on taustalla jokin peruskokemus ulkopuolelle jäämisestä ja siitä että oma tapa kokea on liian iso ja räiskyvä, niin aiheuttaako se että sit kirjotat siitä biisin johon oot tyytyväinen ja levytät sen ja ihmiset kuuntelee sitä ja laulat sitä ihmisille livenä – aiheuttaako se sen, että susta alkaa... tuntua erilaiselta? että pääset "yli" siitä perustunteesta? tai edes että ymmärrät itseäs paremmin tjms?


LYDIA

ah

tosi hyvä kysymys

miusta laulut on parhaimmillaan juuri jonkin asian, kokemuksen, ilmiön, tunteet tiivistymiä

kun laulu on valmis ja hyvä, se kokemus ja sen ympärillä parveilevat epämääräiset tunteet saa kiinteän muodon


ERKKA

joo

silleen "tossa se on"? että kun sitä tekstiä esim kattoo, yhtä säettä tai säkeistöä, niin kerta kerran jälkeen toteaa, et joo, tossa se on (kun sitä on muokannut ja editoinut ja pyöritellyt niin kauan, että sen SAA siihen)?


LYDIA

kyllä!


ERKKA

joo


LYDIA

ei se tarkoita, että siitä välttämättä pääsee yli, mutta sitä ei tarvii samalla tavalla vatvoa, arvuutella, pyöritellä koko aikaa


ERKKA

niin mitä se et noin sit käy, tekee sille peruskokemukselle/tunteelle, josta puhumme?

ah joo

aivan


LYDIA

ei tarvii enää miettiä, että mikä juttu tää on, vaan se on siinä se juttu!


ERKKA

se on niinku dokumenttina, eristettynä johonkin. et ainaki se on mulla hallussa ja tiedossa

joo : )


LYDIA

juuri noin<3


ERKKA

tota pitää proosassakin ihan saatanasti hakea, tuntuu että ihan samalla tavalla, mikä on outoa

oon kaks vuotta tehnyt kirjaa tietystä aiheesta/teemasta, ja kirjoittanut niin suoraan kuin osaan

mut silti se ei tunnu siltä että "tossa se on" kun luen tekstiä

jokin siinä sävyssä ja tavassa käsitellä asiaa on vaivannut


mut sit nyt oon viimein saanut käsiksen alkuun n. 20 000 merkkiä, joista tuntuu, että "tossa se on". eli hitosti vielä matkaa, mutta ainakin mulla on nyt sellanen tukeva perusta kirjalle, joka kestää aikaa ja josta tuntuu jo nyt että voin näyttää kelle tahansa ja se tajuaa siitä kyllä, että mikä se kokemus on


LYDIA

niin ja tosta vielä

se liittyy niin vahvasti identiteettiin, ja asioihin, joista itsessään tai suhteessaan maailmaan on epävarma. sit kun jonkun asian on kirjoittanut auki hyvin, sen voi laittaa arkistoonsa ja todeta, että tällainenkin puoli minussa on, ja saa olla.

silloin siitä kuihtuu häpeä ja epävarmuus.


ERKKA

mm.


LYDIA

mutta tuo toimii hyvin siltana Juhliin!

joten

Seuraavassa postauksessa keskustelemme Lyytin kanssa Meitä ei ole kutsuttu -levyn toisesta kappaleesta "Juhlat" ja kolmannesta kappaleesta "Purppurakauppias". Voit lukea sen täällä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

KIRJOITTAMISESTA | Erkka ja Lyyti, osa 3