KIRJOITTAMISESTA | Erkka ja Lyyti, osa 2



Lydian työpöydällä leviää purppurajuoru.

"Biisi alkoi syntyä näiden merkityskenttien kohdatessa: Raamatun Lyydia, joka mielessäni kuului varhaisnuoruuteeni seurakunnassa, ja Lyydian maa Sapfon ehkä lesboeroottisessa runoudessa, joka tuli elämääni aikuisuuden kynnyksellä, samaan aikaan kun ensimmäistä kertaa kunnolla myönsin itselleni omat ei-heterot tuntemukseni."


Moi taas!

    Tämänkertainen postaus on pitkä mutta toivoakseni palkitseva. Käsittelemme Lydian kanssa Lyytin Meitä ei ole kutsuttu -levyn kahta ja kolmatta kappaletta, Juhlia ja Purppurakauppiasta.

    Keskustelu sinkoilee ristiriitaisesta juhlakokemuksesta (arvaamaton riemu, ulkopuolisuus ja ikoniin ikuistettava aamuinen häpeä) seksuaalisen identiteetin määrittelyn monimutkaisuuteen ja lopulta säveltämisen ja sanoittamisen yhteensulautumisen prosessiin.

    Kuten aina, voit kuunnella Lyytin levyn kappaleet keskustelun lomassa samaan aikaan kuin mekin. Sanoitukset ja Spotify-linkit löytyvät oikeista kohdista.

    Luku- ja kuunteluiloa!


Erkka


PS. Jos et tiedä mistä on kyse, lue täältä blogisarjan johdanto ja ensimmäinen osa.



Osa 2 | Toinen ja kolmas kappale: Juhlat ja Purppurakauppias


LYDIA

laitanko lähtölaskennan?


ERKKA

joo!


LYDIA

3

2

1

0



Kuuntele kappale täältä.


Juhlat

 

purppuravalossa on hengitys paksua kuin sametti

sydämet levällään toistensa ympäri

seinät siirtyvät, vaihtavat paikkaa

haukkovat haaveitaan nuo juhlijat

 

kaikkien huulilla korulauseet, kohukatseet

en aio jutella kellekään

sanoilla ei sitä kiinni saa

en aio haavoittaa ilon perhosta

 

harha-askelista muodostuu tanssikuvio lattialle

olen varastanut kultakehän pääni päälle

 

enkä pelkää mitään mitä voisi tapahtua

en piittaa pilvistä jalkojen alla

enkä pelkää mitään mitä voisi tapahtua

tuskin tunnen edes itseäni heijastuksesta ikkunassa

 

kirjovat verkkoa

huhupuheesta, silmänlumeesta

säihkyvää seittiä johon takerrun

mutta jos jotain selän takana puhutaankin

en käänny sitä kuuntelemaan

 

kuulen kuinka juoru kulkee pimeässä

mut pidän suuni supussa salaisuuksia täynnä

 

enkä pelkää mitään mitä voisi tapahtua

en piittaa pilvistä jalkojen alla

enkä pelkää mitään mitä voisi tapahtua

tuskin tunnen edes itseäni heijastuksesta ikkunassa

 

aamulla se iskee pintaan

niin kuin kuume iholle

häpeä, kuin nyrkki rintaan

suoraan sydämen keskelle

joku maalaa kasvoni ikoniin

ja erehdykseni kultareunuksiin

 

enkä pelkää mitään mitä voisi tapahtua

en piittaa pilvistä jalkojen alla

enkä pelkää mitään mitä voisi tapahtua

tuskin tunnen edes itseäni heijastuksesta ikkunassa


ERKKA

noni!

huh

okei pistän kamaa:


olin viime viikolla jyväskylässä kirjoitusreissulla ja jostain syystä just tätä kertsiä lauleskelin kadulla kävellessä, se jäi vaan päähän. sitä oli myös yllättävän vaikea laulaa, koska ne tavut tai se rytmi ei mee ihan "tasan", tai siis siinä näkyy se mikä on sun lyriikoissa muutenkin, et ne tuntuu runoilta, jotka on taivutettu musiikin tarpeisiin, eikä toisinpäin! mut silti toimii täysin eikä säkeet tunnu tietysti lainkaan keskeneräisiltä.


mut joo sisällöstä!


biisi alkaa

"purppuravalossa"

seuraava biisi onkin sitten "purppurakauppias". purppura edustaa mulle tässä rakkauden tai ehkä seksin tai erotiikan väriä. ja se et juhlat on purppuravaloissa niin kertoo sellasesta jännitteestä joka juhlien taustalla monesti on.

ja pakko sanoo et jotenki mä kuvittelen nää juhlat uudelle ylioppilastalolle XD

but that's just me


LYDIA

et välttämättä erehdy


ERKKA

enivei. on nää juhlat ja siellä "hengitys on paksua kuin sametti" ja "sydämet on levällään toistensa ympäri". "seinät siirtyvät, vaihtavat paikkaa / haukkovat haaveitaan nuo juhlijat". kaikesta välittyy sellanen fiilis, et juhlat on tilanne, joissa kaikki haluaa rakkautta ja hyväksyntää, mut lopulta emotionaalinen perustunne on kaikilla ihan kaoottinen, ei pelkästään tällä ulkopuolisella puhujalla.


sit jatkuu


"kaikkien huulilla korulauseet, kohukatseet"


eli et on tyyliin small talk -meininki ja silleen kehutaan toisia ja ollaan ystävällisiä. toisaalta kohukatseet --> vihje jostain flirtistä tai sellasesta pienestä mutta oikeasti tosi isoista jännitteistä, jotka voi aiheuttaa lopulta jopa kohun


mut tää puhuja ei kuitenkaan aio "haavoittaa ilon perhosta"

onhan nää kuitenkin JUHLAT

mistä muodostuu tähän biisiin sellanen tosi tarpeellinen kontrasti

joka on ekassa biisissäkin

joka on se, että vaikka ehkä perusfiilis on joku tuska ja ulkopuolisuus ja häpeä

niin sitä ei mietitä nyt koska juhlitaan

bridgessä puhutaan: "harha-askelista muodostuu tanssikuvio lattialle". ihana kohta

ja ennen kertsiä: "olen varastanut kultakehän pääni päälle". tää on kiinnostava. puhuja siis ikäänku teeskentelee jotain puhdasta, parempaa kuin on tjms.

ja sit tulee kertsi

joka on aika riemuisa


"enkä pelkää mitään mitä voisi tapahtua / en piittaa pilvistä jalkojen alla"


mut sit kertsin loppu on kuitenkin kylmäävä


"tuskin tunnen edes itseäni heijastuksesta / ikkunassa"


toi on musta sairaan koskettava

välähtää sellanen kuva puhujasta huomaamassa itsensä ikkunasta, vahingossa, kuin varkain. ja siinä hetkessä se näkee millanen feikki se on, miten se yrittää (ehkä puhua niitä korulauseita esim)

sit tulee toinen säkeistö

jossa annetaan ymmärtää että jokin juoru liikkuu juhlissa


"kuulen kuinka juoru kulkee pimeässä / mut pidän suuni supussa / salaisuuksia täynnä"


sit tulee kertsi

sit c-osa

jossa ollaan jo seuraavassa aamussa

ei oo mennyt ihan öö putkeen

aamulla häpeä iskee kuin nyrkki rintaan, "suoraan sydämen keskelle"

ja sit tulee hieno parisäe:


"joku maalaa kasvoni ikoniin

ja erehdykseni kultareunuksiin"


kokemus häpeästä on siis niin iso, että puhuja kokee, että muut ihmiset tekevät siitä suorastaan ikonin, jonka kultareunuksiin ne virheet maalataan

eli puhujan mokat on niin pahoja, että ne oikein ikuistetaan

tosi hieno

sit vielä yks detalji

fiilistelen tosi paljon sitä, miten kertsissä on tää kohta:


"tuskin tunnen edes itseäni heijastuksesta / ikkunassa"


mut sit

viimeisellä kerralla kun kertsiä lauletaan, niin se tulee kaksi kertaa

jolloin toi "ikkunassa" jää pois rytmisestä syystä tjms

jolloin laulat vain, että "tuskin tunnen edes itseäni"

jolloin se saa uuden merkityksen

biisissä ikäänku loppua kohti tiivistyy tajuaminen siitä, ettei puhuja oikeasti edes tunne itseään, tai siitä tuntuu siltä

niissä juhlissa

noin!

hei sori mulla olis nyt facetime-puhelu kummitytön kans, ei olla keretty koronan takia juttelemaan!


LYDIA

ok!

tosi tarkkaa taas, liikut hyvin lähellä omia ajatuksiani

tuo biisi syntyi ensin nopeasti, mutta on muokkautunut ajan kuluessa paljonkin

muistan, että tuo kertsi (sanat+melodia) syntyi joskus fuksivuonna yleisen kirjallisuustieteen luennolla. kirjoittelin usein luennoilla päiväkirjaa ajankuluksi.. varmaan on ollut mielessä jotkut menneet tai tulevat juhlat

nyt tuo biisi tuntuu jo haikealta, se vaihe ja se minä on jo jäänyt taakse. mutta on ihanaa, että siitä ajasta on tuo laulu.

en ollut oikein "ollut juhlissa" ennen yliopistoaikaa, sellaisissa missä juodaan ja tanssitaan ja tuntuu, että mitä vaan voi tapahtua

(jos ei itselle, niin jollekin muulle)

joten tuossa on paljon sitä ristiriitaa, kun omat odotukset törmää todellisuuden kanssa ja muiden odotukset omien kanssa

ja miten pienet asiat tuntuu valtavan suurilta, kun kokee jotain ensimmäistä kertaa tai on uudessa ympäristössä

muistan ihan tiettyjä hetkiä, joihin tietyt lainit tuossa liittyy


LYDIA

tuo mainitsemasi "tuskin tunnen edes itseäni heijastuksesta ikkunassa" oli juuri sellainen hetki, kun sattumalta näin oman ja erään toisen tyypin heijastuksen. jos on katsonut toista ihmistä läheltä, voi säikäyttää, miltä itse näyttää siinä sen rinnalla, se oma olemus, jota on tottunut katsomaan muista irrallaan..


LYDIA

halusin kirjoittaa juhlabiisin, jossa ilon takana välkkyisi kaikki se epävarmuus, joka juhlissa usein pinnan alla kiehuu. että se olisi näkyvissä, mutta ei silti hidastaisi menoa!

usein juhlabiiseissä on tilaa vain toiselle: joko on mieletön meininki tai sitten toisten ilon keskellä kaikki päin vittua


ERKKA

joo!

kiinnostaisi vielä, onko tuon biisin yksityiskohdista jotain ajatuksia

esim mistä toi ikoni ja kultareunukset tuli


LYDIA

en muista mistä ne tuli, mut ajattelin silloin juuri sitä, miten muiden silmissä on aina väistämättä jonkinlainen "kuva" itsestään, koska muut ei nää sisälle. ja sit jotkut asiat mitä tekee vaikuttaa siihen kuvaan, vaikka ne ei tiedä mitä siellä taustalla on.


ERKKA

Niin aivan

Ja sit se kuva vielä ikuistuu

Eikä sitä saa ehkä muuttaa




22.3.2020 KLO 16.18


ERKKA

noni!

keitin mukavan laihaa kahvia ja söin ruispalan

kello on 16.21 ja ulkona on valoisaa

mitkä asemat siellä?


LYDIA

altistuin yle suomen koronalähetykselle ja nyt ahdistaa

muutuen ihan ok


ERKKA

oolrait : ( : )

edellisestä juttelusta on muutamia päiviä. onks noussut tällä välin jokin yksittäinen ajatus näistä sanoitusasioista mieleen?


LYDIA

eipä nyt silleen! lähinnä ajatukset pyörineet siinä, että miten musiikin kanssa tästä eteenpäin

mutta se ei oo tän keskustelun fokus!


ERKKA

hmm joo

sano silti jokin ajatus siihen liittyen?

tai mikä se pohdinnan keskiö niinku on? jatkon suhteen?

isoin kysymys johon sinussa on tekeytymässä vastaus


LYDIA

oliskin! mutta siis yleensä levyn ilmestymisen jälkeen keikkailu on tosi tärkeä siinä, että levy tulee ihmisten tietoon. onneksi ehdittiin nuo julkkarikeikat (helsingissä ja joensuussa) soittaa ja ne oli tosi ihanat, mutta muut kaupungit ja tapahtumat jää nyt väliin. kesästä kukaan ei vielä tiedä tässä vaiheessa, ja miulle on buukattuna vain yksi keikka.


ERKKA

joo aivan. eli hyvin käytännöllinen jatkoa koskeva tilanne. : / se on kyllä aika harvinaista että artisti julkaisee levynsä tai vielä esikoislevynsä, ja sitä sitten seuraa MAANLAAJUINEN KIELTO ESIINTYÄ


LYDIA

kyllä

tulevat keikat on myös sellanen juttu jota aina vähän odottaa, ja nyt kun niitä ei oo tulossa, on vaikea orientoitua mihinkään


ERKKA

joo ymmärrän. voin kuvitella että keikat on sellasia tiheitä kokemus- ja panostustihentymiä joiden varaan arki rakentuu tjms


orientoitukaamme nyt Meitä ei ole kutsuttu -levyn kolmanteen biisiin

on katseltu tulipaloa ja käyty juhlissa ja sitten on vuoro biisin nimeltä Purppurakauppias

oletko valmis countdowniin

minä voisin nyt tehdä sen


LYDIA

Kyllä


ERKKA

ok

3

2

1

0



Kuuntele kappale täältä.



Purppurakauppias

 

osta minulta purppuraa

hienointa laatua,

saat halvalla

mutta yhdellä ehdolla

 

tule sydänjuurakoiden

ja oksien välistä

ihonaluskasvillisuuteen

avaa terälehdet, silitä

ja lähde ystävänä

 

niityn signaali on kirkas

lintujen äänet kuuluvat vahvistamatta

ja niin monenlaisia kukkia

enkä haluaisi yhtäkään poimia

vain katsella

niiden lahkeita ja helmoja

upottaa kädet niiden 

hyvään resoluutioon

suu kii joo

jos annat sille nimen niin se kutistuu

 

 

osta minulta purppuraa

hienointa laatua,

saat halvalla

mutta yhdellä ehdolla

 

tule sydänjuurakoiden

ja oksien välistä

ihonaluskasvillisuuteen

avaa terälehdet, silitä

ja lähde ystävänä

 

olet voikukka kesän lopulla

enkä tiedä pitäisikö puhaltaa

ja näissä kuihtuvissa kasveissa

on verisuonten värit

ja sykkivät sydämet

ja samaa ainetta virtaa

niin maan päällä kuin taivaisssa

kun hän saapuu laita kylkiluut piiloon

suu kii joo

jos annat sille nimen niin se kutistuu

 

minulla on tyttö jonka vartalo on

kuin kukkien kulta

en vaihtaisi häntä koko lyydian maahan

 

minulla on tyttö jonka vartalo on

kuin kukkien kulta

en vaihtaisi häntä koko lyydian maahan

 

osta minulta purppuraa

hienointa laatua,

saat halvalla

mutta yhdellä ehdolla



ERKKA

no niin

varmaan kestää hetki taas että ajatuskone käynnistyy

mut jos sopii niin voisin taas käydä biisin läpi ja kertoo mitä kaikkea tuleekin ja on tullut biisiä kuunnellessa mieleen!


LYDIA

joo!


ERKKA

ensinnäkin rakenteellinen huomio

koska tykkään rakenneasioista 

ja oon aina miettinyt tosi paljon levyjen rakenteita

ja kasvanut, kuten oletan että sinäkin, sellaisena musiikin kuuntelijana, että levyt ja älppärit on kokonaisuuksia, ja usein niillä on n. 10 biisiä, ja sit jos tekijää yhtään kiinnostaa kokonaistaideteoksen tekeminen niin on hyvin olennaista miettiä ei pelkästään sitä, että missä järjestyksessä biisit on, vaan myös sitä, että millaisia rakenteita biiseillä on suhteessa toisiinsa, jotta kuuntelukokemus tuntuu eläväiseltä ja raikkaalta ja mielenkiintoiselta

(sit toki vielä biisien tuotanto erikseen, joka tällä levyllä on musta ilahduttavan yhtenäistä mut myös sopivalla tavalla vaihtelevaa ja rosoista)

mut siis!

tykkään tän biisin rakenteesta. ensimmäinen ja toka säkeistö on tässä vähän niinku kertsejä, siis siinä mielessä, että niissä toistuu samat sanat

mutta sit "kertsin paikalla" (B-osa) on sisällöllisesti "uutta tekstiä"

mut sit lopulta

isoin "emotional punch" tjms on tossa paljon toistuvassa Sapfon säeparissa 


"minulla on tyttö jonka vartalo on kuin kukkien kulta

en vaihtaisi häntä koko Lyydian maahan"


se on c-osamainen kohta

mutta kasvaa tavallaan kertosäemaiseksi lopukkeeksi

yritän kai siis sanoa että tässä on mielenkiintoinen rakenne, joka toimii tosi hyvin levyn sisällä, tuntuu kaikin tavoin perustellulta, muttei yhtään ilmiselvältä (näistä aineksista ois voinut hyvin tehdä perus ABABCBB-rakenteisen biisin)

ajatuksia ennen kuin menen itse sisältöön? XD


LYDIA

kiinnostavaa. en oikeestaan mieti rakenteita etukäteen, vaan ne syntyy tekstiä ja sävellystä työstäessä. tietysti usein tulee kirjoitettuu tavallisempaan muotoon, mutta tää teksti tais lähteä rakentumaan just tuon kertsimäisen a-osan tekstin sekä c-osan säeparin ympärille.


ERKKA

joo : )

entä toi että mietitkö biisien rakenteita suhteessa toisiinsa osana levyn kokonaisuutta?

vai onkse orgaaninen prosessi joka enemmän tai vähemmän "vain tapahtuu"


LYDIA

sekä että. siinä vaiheessa kun levy oli realisoitumassa, mietin tietenkin, että mukana olis monenlaisia biisejä, ja kirjoitin myös uutta vähän sillä ajatuksella.


ERKKA

jeah

levyissä on varmaan sama kuin vaikka runo- tai novellikokoelmissa, että tietyssä vaiheessa prosessia teos alkaa "tehdä tilauksia" niinku joku sanoi joskus hyvin

eli siis kertoa tekijälleen, että mitä se vielä kaipais

mut joo


LYDIA

joo! oon puhunut työstäneeni tuota kokonaisuutta 5 vuotta, mutta käytännössä siis oon työstänyt kaikkia biisejäni sen aikaa. eli myös levyn ulkopuolisissa biiseissä on yhteyksiä ja viittauksia tuohon kokonaisuuteen.


ERKKA

joo!

kiinnostavaa

noh

biisi alkaa "osta minulta purppuraa". puhuja tarjoaa "hienointa" laatua "halvalla / mutta yhdellä ehdolla"

Juhlat-biisi alkoi purppuralla kans, ja mä yhdistin sen siinä lupaukseen erotiikasta/seksistä tjms jne

niin jos sillä linjalla jatkaa, niin tää laulun puhuja siis jollain tapaa "kaupittelee" rakkautta/läheisyyttä/seksiä

ja toka säkeistö on se että mitkä ne "ehdot" on


"tule sydänjuurakoiden

ja oksien välistä

ihonaluskasvillisuuteen

avaa terälehdet, silitä

ja lähde ystävänä"


tässä aika ihanan luontokuvaston kautta kuvaat mun mielestä puhujan toivetta siitä, että jos haluaa häneltä sitä hyvää purppuraa niin sit pitää nähdä vähän vaivaa (sydänjuurakot)

mutta ei siinä kaikki

vaan tossa lopussa vielä panokset vähän kovenee

eli

pitää myös "lähteä ystävänä"

eli toisin sanoen ei jäädä liikaa mitään hengailemaan!

eli antaa tilaa ja mennä vähän kauemmas – mutta toki kuitenkin ystävänä

eli tää on niinku tän purppurakauppiaan meininki

no sit tulee toinen osa

siinä kuvataan mun mielestä sellaista "meidän ajalle tyypillistä" tilannetta, jossa on tarjonnan ja valinnanvapaus kaikesta ihanasta mitä vois saada, ööh, en nyt keksi parempaa sanaa kuin IHMISSUHDEMARKKINOILLA XD


"niityn signaali on kirkas

- -

ja niin monenlaisia kukkia,

enkä haluaisi yhtäkään poimia

vain katsella

niiden lahkeita ja helmoja

upottaa kädet niiden

hyvään resoluutioon

suu kii joo"


yhä ollaan luontokuvastossa, mutta siihen yhdistyy öö nykyajan DIGIMEININGIT

tossa on musta tosi kiinnostava sävy

melkein tulee mieleen pornon katsominen! että tää puhuja haluaa vain nauttia katsomisesta ja siitä mitä "olisi tarjolla" tjms, mutta ei halua "poimia kukkia"

mietin myös, tuleeks tossa ekaa kertaa ajatus siitä, että puhujaa kiinnostaa ainakin kaksi eri sukupuolta (lahkeita ja helmoja). ei nyt mikään aukoton tulkinta, mutta tuntuis että siihen viitataan.

ja toi kohta loppuu kiinnostavaan säkeeseen

"suu kii joo"

joka mulle herättää kaksi mielleyhtymää

ensinnäkin siinä on jotenkin eroottinen viba. "suu kii" kuulostaa ehkä hieman joltain komentamiselta

mut sit painavampi merkitys liittyy siihen mikä sitä kohtaa seuraa

"jos annat sille nimen niin se kutistuu"

eka mielleyhtymä tästä kohdasta on mulla se, että tää purppurakauppias haluaa, että ihmissuhteita ei nimetä mitenkään

muuten ne kutistuu

muistan tän lauseen myös sun Nuoreen Voimaan kirjoittamasta runotyttöesseestä : )

jossa kirjoitit siitä, miten oot kokenut että runotytöksi nimittämällä on vähätelty. (noin mutkat suoriksi vetäen siis)

mutta eteenpäin!

(kaikki hyvin tällä erää? :D)


LYDIA

jep! mielettömän kiinnostavaa!


ERKKA

hyvä!

noh, sitten tulee tosiaan toinen säkeistö

mutta siinä on samat sanat kuin ekassakin

sitten tulee toinen osa uudestaan:


"olet voikukka kesän lopulla

enkä tiedä pitäisikö puhaltaa"


vähän sellainen fiilis, eikä ihan vähänkään, että kesä on tosiaan lopuillaan, ja totuus on että tääkin romanssi oli tällainen lyhyt juttu

jatkuu:


"ja näissä kuihtuvissa kasveissa

on verisuonten värit

ja sykkivät sydämet

ja samaa ainetta virtaa

niin maan päällä kuin taivaissa

kun hän saapuu laita kylkiluut piiloon

suu kii joo"


tää kohta jää mulle ehkä vähän etäiseks. olis kiinnostava kuulla, että avaisit sitä omasta näkökulmastas! etenkin kun sanoit aiemmin, että levyllä on paljon kristillisiä viittauksia, jotka on multa menneet oikeastaan ohi.

mut eteenpäin!

sit on taas

"jos annat sille nimen niin se kutistuu"

ja

alkaa biisin viimeinen osa

säepari joka toistuu ja toistuu, tosi hieno ja ihana kohta


"minulla on tyttö jonka vartalo on kuin kukkien kulta

en vaihtaisi häntä koko Lyydian maahan"


sen perään olet merkinnyt, että kyseessä on lainaus antiikin runoilija Sapfolta (vuodelta 600 eaa.)

tässä vaiheessa ajatukset menee, en nyt osaa sanoa paremmin, naisten väliseen erotiikkaan!


ERKKA

koska sapfo tunnetaan populaarikulttuurissa runoilijana, joka piti Lesboksen saarella opetusta pelkästään naisille. ja vaikka asiasta ei oikeasti edes kai paljoakaan tiedetä, niin ainakin jossain määrin ajateltiin että siellä sitten myös naiset harrastivat keskenään seksiä. ja sapfosta on tullut eräänlainen lesboikoni, ellen oo väärin ymmärtänyt

niin se ohjaa tietty tulkintaa

ja!

tässä vaiheessa mua kiinnostaisi kuulla pari juttua! nimittäin että 1) KENEN KÄÄNNÖS tää on?

koska kun olin pari viikkoa sitten kävelyllä ja tutkin asiaa puhelimella niin löysin vain pentti saarikosken ja jonkun toisen tyypin käännöksen, ja kumpikin oli vähän erilaisia kuin tää sun käännökseksi


saarikoski:


"Minulla on kaunis lapsi, 

kukka kultainen! 

En vaihtaisi Kleistä Lyydian loistoon,

en rakkaaseen..."


ja kun vähän googlettelin lisää, niin tuosta kohdasta oli olemassa myös tulkintavaihtoehto, ettei siinä puhuta toisesta naisesta, vaan omasta lapsesta

(mut nyt kyllä löysin toisesta paikasta lainauksen, jonka väitetään myös olevan saarikosken kääntämä, ja se on juuri tuo joka on Purppurakauppiaassakin)

ja joo siis kysymys numero kaksi oli siis juuri tuo, että mitä sapfon lainaus sulle merkitsee (toi että ei välttämättä viittaa naiseen vaan omaan lapseen on musta kiinnostavaa)

loppu.

mistä haluat aloittaa?


LYDIA

ootas, kelailen vähän taaksepäin

aloitan vaikka itse purppurakauppiaasta

paitsi haen ensin teetä, kun se kiehuu!


ERKKA

joo!

mun sapfo-tietämys perustuu muuten lähinnä sivustoon joka on tätä tasoa:



LYDIA

ok XD

en oo todellakaan mikään sapfo-asiantuntija itsekään, enkä antiikin kulttuurin tuntija. sapfostahan tiedetäänkin aika vähän, mutta toisaalta sillä vähäisen tiedon mahdollistamalla tulkintojen moninaisuudella tässä tekstissä ehkä juuri leikitellään.


tää biisi on saanut alkunsa, kun oon kirjoittanut itselleni ylös tuon Sapfo-fragmentin, juuri siitä Saarikosken suomennoksesta Iltatähti, häälaulu. olis pitänyt tietenkin merkitä suomentajakin siihen sanoitusvihkoon sitaatin yhteyteen - jotenkin se vaan unohtui, muistin hädin tuskin merkitä tuon sitaatiksi, kun kiireessä taitoin sitä vihkoa.


ERKKA

joo puuttuu myös välilyönti tästä: "(600eaa)"


LYDIA

kaikkee sitä. tuo vuosilukukin on ihan heitto vaan, ei sapfon tarkkoja elinvuosiakaan tiedetä, saati tekstin syntyaikaa. mutta sapfo on hyvin todennäköisesti elänyt 600-luvun taitteessa.

ja siitä lainauksesta on jo tullut niin kiinteä osa omaa tekstiä, että unohtuu itseltäkin, että se on lainaa.


ERKKA

joooo


LYDIA

mutta joka tapauksessa, kirjoitin tuon fragmentin ylös joitakin vuosia sitten juuri siksi, että siinä mainittiin tuo Lyydian maa. se viittaa siis nykyisen Turkin alueella sijainneeseen maakuntaan. opin fuksivuonna professori emeritus H.K. Riikosen antiikin kirjallisuuden kurssilla, että Lyydia oli noihin aikoihin erittäin vauras alue, ja siksi kreikkalaisessa runoudessa siihen viitataan, kun puhutaan rikkaudesta. sapfon tekstin puhuja pitää siis tyttöä suuressa arvossa, koska ei vaihtaisi tätä edes koko Lyydian maahan, siis suurimpiin maallisiin rikkauksiin.


LYDIA

mutta Lyydialla on toinenkin merkitys, se on miun nimeni, joka on suomalaiseen nimistöön kulkeutunut tietenkin Raamatusta.


Uudessa Testamentissa esiintyy Lyydia-niminen purppurakauppias, jota ilmeisesti pidetään myös "Euroopan ensimmäisenä kristittynä". Muistan äitini minulle tästä maininneen jo lapsena, vaikka minua ei lapsena ole kristityksi kastettu, vaan vasta omasta tahdostani 15-vuotiaana. Rippikoulun jälkeen toimin joitakin vuosia seurakuntani nuorisokanttorin avustajana. Hän nimitti minua purppurakaupias-LYDIAksi.


ERKKA

ooh


LYDIA

Biisi alkoi syntyä näiden merkityskenttien kohdatessa: Raamatun Lyydia, joka mielessäni kuului varhaisnuoruuteeni seurakunnassa, ja Lyydian maa Sapfon ehkä lesboeroottisessa runoudessa, joka tuli elämääni aikuisuuden kynnyksellä, samaan aikaan kun ensimmäistä kertaa kunnolla myönsin itselleni omat ei-heterot tuntemukseni.


LYDIA

minulla oli pitkään sellainen tiedosto, jossa oli vain tuo sitaatti Sapfolta, sekä nämä säkeet, jotka syntyivät "purppurakauppias"-sanan ympärille: osta minulta purppuraa, hienointa laatua / saat halvalla, mutta yhdellä ehdolla

tiesin, että siitä tulisi laulu identiteetistä, seksuaalisuudesta, lyydiasta eli minusta

sitten, kun sen aika olisi!


LYDIA

ja syksyllä 2018 tartuin tuohon tiedostoon. olin silloin miettinyt paljon seksuaalisuuden, moninaisuuden ja itsemäärittelyn teemoja. samaan identiteettiprosessiin liittyi myös tuo mainitsemasi essee runotyttöydestä. jotenkin yksi esseen lause päätyi myös biisitekstin tiedostoon ja sopi sinne heti. ajattelin, että kai sitä itseltään saa varastaa.


purppurainen väri syntyy sinisen ja punaisen sekoittuessa. raamatun purppurakauppias Lyydia myi ilmeisesti purppuravärillä värjättyä kangasta (väriä saatiin kai jostain simpukoista!), mutta kuten hyvin tulkitsitkin tuossa edellä, miun mielessä purppura yhdistyi johonkin muuhun. sininen ja punainen, vahvasti sukupuolikoodatut värit länsimaisessa kulttuurissa... elokuvissa ja musiikkivideoissa, kuten myös yökerhoissa sinisen ja punaisen valon yhdistelmän synnyttämä purppurainen valaistus tunnetaan nimellä "bisexual lighting". sitä on siis käytetty viittaamaan esim hahmojen mahdolliseen bi-seksuaalisuuteen tai sellaisiin teemoihin. jotain sellaista oli mielessäni, kun kirjoitin purppurakauppiasta, lahkeet ja helmat.. mutta tärkeänä juuri tuo lause: "jos annat sille nimen, niin se kutistuu". bi-seksuaalisuuskin on miusta aika ahdas käsite, kun se pohjautuu binääriin. mutta saa sitä ilman muuta käyttää, jos sen kokee omakseen. halusin kuitenkin kirjoittaa nimenomaan määritelmiä pakenevasta halusta.


ERKKA

ihan huippua taustoitusta + detaljeja/tarkennuksia kaikkeen

ja jatka ihmeessä!


LYDIA

joo!

muun muassa siihen määritelmistä pakenemiseen viittaa myös tuo kohta, josta kysyit: "samaa ainetta virtaa niin maan päällä kuin taivaissa / kun hän saapuu laita kylkiluut piiloon / ja suu kii joo"


ehkä se "sama aine" on juuri sitä selittämätöntä halua, joka virtaa kaikkialla, niin pyhässä kuin profaanissa. jolta mikään elämänalue ei ole suojassa, koska olemme pitkälti halujen varaisia olentoja.


halut, joita mikään moraalikoodi ei voi tukahduttaa

ja kylkiluut, no, sen ehkä tiedätkin luomiskertomuksesta

tuo kylkiluita hamuava "hän" siis ehkä viittaa jonkin sellaisen tukahduttavan järjestelmän edustajaan


ERKKA

hmm joo

jossa yhteydessä myös "suu kii joo" asettuu uuteen yhteyteen, tyyliin että älä puhu näistä asioista tämän järjestelmän edustajan kanssa


LYDIA

niin, ehkä - tai sitten pyydetään sitä "häntä" olemaan määrittelemättä näkemäänsä sieltä ulkoa päin

ei miullakaan ole kiinteää selitystä kaikelle tässä

mut sitten vielä tuo kysymyksesi

mitä sapfon sitaatti miulle merkitsee


ERKKA

joo


LYDIA

se on tosiaan suoraan saarikosken käännöksestä, tuo toinen mainitsemasi sitaatti jossa myös mainitaan "Lyydian loisto" on varmaan eri runosta, nuo Lyydian rikkaudet on hyvin tiheään viljelty topos


LYDIA

mutta tosiaan kuten mainitsitkin, Sapfo eli Lesboksen saarella ja ilmeisesti toimi opettajana nuoremmille naisille. monet hänen niin sanotuista rakkausrunoistaan myös kertovat naisista, mahdollisesti hänen oppilaistaan. runojen eroottisuuden vuoksi kokonainen seksuaalinen identiteetti on nimetty Sapfon asuinpaikan mukaan. ei kuitenkaan tiedetä, onko runoissa kyse Sapfon omista tunteista naisia kohtaan, vai esim kenties häitä varten kirjoitetuista teksteistä, joissa eläydytään tyttöjen tuleviin puolisoihin.


LYDIA

miun tekstin kannalta sillä ei ole väliäkään. tuon kauniin sitaatin merkitys tuossa tekstissä on varmaan ensinnäkin kiinnittää se tiettyyn traditioon samalla sitä uudistaen, ja toiseksi syventää sisältöä, tätä lyydia-aihelmaa.. laulun minä ei vaihtaisi tyttöä koko lyydian maahan. tässä minä esittäjänä, puhujana, otan etäisyyttä lyydian maahan.. en ole varma mitä kaikkea se voi tarkoittaa. mutta emmehän saa itse valita nimeämme, sekin meille annetaan ulkoa päin, kuin määritelmä, joka kantaa jo valmiiksi monenlaisia merkityksiä ja mielikuvia. "minä" en ole sama kuin se "lyydia", jona minut tunnetaan. "minä" voin siis myös ottaa siihen etäisyyttä. ehkä se tyttö, jonka vartalo on kuin kukkien kulta, olenkin minä itse, se joka itselleni olen, muiden antamista määreistä vapautuneena!


ERKKA

: )

joo


LYDIA

muistan ajatelleeni noin, kun laulu oli valmis.


ERKKA

biisissä on mahtavasti kerroksia ja tasoja ja tässä niitä tuli vielä vähän lisää ja ne lomittui ja kerrostui lisää!


muuten

se vähä mitä me ollaan tähän mennessä puhuttu kirjoittamisesta kuin oltais puhuttu runon kirjoittamisesta

mut kerro vielä jotain siitä, millaista on kirjoittaa sitten vielä säveliin

tai että mikä on sävellyksen ja laulamisen rooli näiden sanoitusten tekemisessä

esim vaikka nyt tän purppurakauppiaan


LYDIA

juuri tämän kohdalla se oli aika merkittäväkin!


LYDIA

tosiaan aluksi miulla oli vain a-osan alku ja c-osan teksti. niiden oheen alkoi sit syntyä vapaamittaista tajunnanvirtatekstiä. sävelsin ensin a-osan, ja sit otin vain jotain hyviä lauseita siitä tajunnanvirtatekstistä, joiden pohjalta aloin säveltää b-osaa. sitä prosessia on vaikea selittää, sävellys ja teksti neuvottelee koko ajan. sävelin ensin yhden b-osan, tuon ensimmäisen, ja sitten kirjoitin toisen b-osan tekstin siihen sävellykseen sopivaksi.


kaikki tavulaajuudet ja riimit on merkittäviä siinä, millaiseksi teksti lopulta muotoutuu, ja mitä siitä jää pois.


ERKKA

joo!

mikä oli ensimmäinen asia jota tähän biisiin sävelsit? arvaan että se on tuo alun pianomelodia

ja mistä lähdet liikkeelle, kun rupeat etsimään sanoille säveliä?

(tilanteessa jossa biisi ei oo lähtenyt tyyliin jostain melodiasta tai sointukulusta, vaan tekstistä, mistä ymmärsin että tässä oli nyt kyse)


LYDIA

miulla se lähtee aina tekstistä. kun tekstiä alkaa olla kasassa, mietin ensin vähän harmoniaa tai biisin tempoa ennen kuin alan säveltää. sitten otan jonkun valmiin tekstiosan, esim säkeen tai säkeistön, haen sille luontevan rytmin, ja sitten rytmille melodian. 


yleensä miulla on tekstitiedostossa paljon ideoita ja säeluonnoksia, joista sitten karsitaan sitä myöten, kun sävellysprosessi etenee. usein kun sävellys on valmis, joku tietty kohta jää tekstissä vielä pitkäksikin aikaa kesken, ennen kuin löydän juuri oikeat sanat, jotka sopii sävellykseen.


ERKKA

joo!

mitä meinaa tuo harmonian miettiminen


LYDIA

sointuja tai yleistä sointimaailmaa, millaisissa tunnelmissa liikutaan

kun löytää hyvät soinnut tekstiaihiolle, tietää usein nopeasti, mitkä kohdat tekstissä sopii ja mitä pitää jättää pois


ERKKA

miksi päädyit tolla metodilla juuri Purppurakauppiaan kohdalla sellaisiin ratkaisuihin kuin päädyit?


LYDIA

sävellyksessä?


ERKKA

jep


LYDIA

se vain tuntui oikealta, sävellys syntyi tekstiaihion pohjalta muistaakseni kahdessa päivässä ja sitten biisi oli valmis!


kokeilin eri juttuja ja sitten tuo suunta vain alkoi viedä. se on kaikkein mystisin osa biisintekoa tavallaan, intuitiivisin ja palkitsevin, kun kirjoitusprosessin ideat syttyy musiikin kanssa jotenkin elämään


ERKKA

joooo!

istut pianon ääressä, millaisen?

ja sulla on se teksti siinä edessä, vihkossa, koneella?

ja onko se sellainen The Hetki kun alat säveltää

joka jännittää

vai jotain joka tapahtuu melkein varkain


LYDIA

ehkä ennemmin niin!

oon vuoroin pianon, vuoroin läppärin ääressä


ERKKA

??

erikseen tekstin ja erikseen musiikin äärellä?


LYDIA

periaatteessa joo!

saatan ottaa tekstistä kuvia puhelimeen, niin että saan sen pianon ääreen

mutta yleensä muistan jo ne pätkät, jotka on valmiita sävellettäviksi


ERKKA

hmm aivan


LYDIA

ja sitten kun oon säveltänyt, muistan jo sen, tai saatan äänittää puhelimeen jonkun kohdan, ja sit palaan läppärin ääreen työstämään seuraavaa tekstiosaa


ERKKA

onko se jopa sellaista että ne hyvät sävellettävät kohdat tuntuu kiteytyneen tulleen niin tutuiksi ja tärkeiksi että jo se että niitä ei melkein enää voi unohtaa kertoo siitä että nyt on aika säveltää tää esiin

?

aivan joo


LYDIA

välillä joo!

sen tietää kyllä, milloin on aika siirtyä läppärin edestä pianon luo, ja milloin takaisin

se on tosi intensiivistä ja ihanaa. unohtaa syödä ja juoda. sit jossain vaiheessa on ihan poikki ja tajuaa et nyt pitää lopettaa tältä päivältä

mutta tuollaisia sävellyspäiviä miulla on yleensä muutama vuodessa


ERKKA

hehee joo


LYDIA

eli en "normaalisti" elä tuollaista hullua taiteilija-elämää


ERKKA

onks ne myös sellaisia että tekstiin tulee keskeisimpiä oivalluksia myös?

tyyliin että ah tietenkin "suu kii joo" tulee myös tänne toiseen säkeistön loppuun ja se saa lisämerkityksiä siitä ja jes tää tänne ja MINÄHÄN OLEN NERO


LYDIA

joo kyllä! monesti ne tärkeimmät jutut kyllä on jo tekstissä, mutta tietysti sävellys vielä kirkastaa niitä, tai paljastaa, että joku muka tosi hieno juttu ei toimikaan


ERKKA

joo

tulee mieleen että onko säveltäminen jopa niin kuin kaveri tai kustannustoimittaja, toinen näkökulma jonka valossa on helpompi nähdä mikä on hyvää


LYDIA

mutta myös tuolla tavalla, että uusia yhteyksiä syntyy ja kaikki vyöryy eteenpäin ja tulee sellaisia leimahduksia

kiinnostava vertaus! ilman muuta joo. mutta jotenkin myös erilainen, kun se on niin sisään päin suuntautunut prosessi, niin se perspektiivi on ihan erilainen kuin toisen ihmisen antama





Vähän pimeetä on mutta tollaset työpisteet!


Usein kyllä myös tämä

Asunto on 17m2 eli pisteestä toiseen siirtyminen ei ole prosessissa merkittävä hidaste!


ERKKA

xd joo

oolrait

no nyt vois olla päivä paketissa

: D


LYDIA

jep

työpöydälläni kasvaa purppurajuoru.


ERKKA

hmm?

aa!

hah, mahtavaa


LYDIA

tää kasvi siis. pitäis istuttaa noi pistokkaat



mutta sopii miusta tähän lopetukseksi



Seuraavassa postauksessa keskustelemme Lyytin kanssa Meitä ei ole kutsuttu -levyn neljännestä kappaleesta "Jätin avaimet sisälle asuntoon".

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

KIRJOITTAMISESTA | Erkka ja Lyyti, osa 1

KIRJOITTAMISESTA | Erkka ja Lyyti, osa 3