KIRJOITTAMISESTA | Erkka ja Lyyti, osa 4
"miun päiväkirjat on aina olleet haaveilun ja unelmoinnin tiloja. päiväkirjan mukana hautaan kaikki turhat toiveet.
kuulostaa synkältä, mutta joskus se on tarpeen. haaveille voi pitää hautajaiset ja kunnioittaa niiden muistoa.
toteutumaton haave muokkaa kantajaansa yhtä paljon, kenties enemmänkin kuin toteen käyvä"
Terve taas! Pitkästä-fucking-aikaa!
Kaikissa pitkissä projekteissa on yllättäviä taukoja. Tauot on hyvä juttu. Tauot kertoo, että hommaa ei tehdä väkisin, vaan orgaanisesti. Vähän niin kuin ihminenkään ei koko ajan tee jotain, vaan välillä se nukkuu. (Tärkeää toimintaa.)
Lydian kanssa keskustellessa meillä tuli juuri tähän vaiheeseen kahden kuukauden tauko. Siihen ei ollut mitään erityistä syytä. Tai jos oli, se ei kaivannut sanallistamista.
Tässä blogisarjan neljännessä osassa siirrymme Meitä ei ole kutsuttu -levyn B-puolelle. Käsittelemme kuudetta ja seitsemättä kappaletta, Katedraalia ja Ei pahalla.
Aloitamme kuitenkin siitä, että pyydän Lydiaa näyttämään jonkun keskeneräisen tekstinpätkänsä – jotta voisin kertoa hänelle, mitä se käsittelee! Rakastan selittää toiselle ihmiselle, mitä hänen tekstinsä tarkoittaa.
Mukavaa, jos olet lukenut aiemmat postaukset, tai edes osan niistä! Suoraan sanottuna tuntuu, ettei kukaan ole lukenut näitä. Iloitsen siis, jos kerrot, että olet, esimerkiksi kommentissa tai yksityisviestillä. Tarvitsen huomiota.
Tälläkin kertaa voit halutessasi kuunnella Lyytin levyn kappaleet keskustelun lomassa samaan aikaan kuin mekin. Sanoitukset ja Spotify-linkit löytyvät oikeilta paikoilta.
Erkka
PS. Jos et tiedä mistä on kyse, lue täältä blogisarjan johdanto. Muut osat: yksi, kaksi ja kolme.
2.6.2020 KLO 16.39
(eli kaksi kuukautta edellisestä keskustelusta)
ERKKA
nonniin
LYDIA
nonniih
ERKKA
kerro
mikä on
kiintoisin/paras/vaivaavin säe tai säkeistö jonka olet viime aikoina kirjoittanut lauluun?
voisitko jopa paljastaa sen
voi olla keskeneräinenkin
LYDIA
oho, katotaas
oon viime viikkoina työstänyt yhtä pitkään tekeillä ollutta tekstiä kasvitieteellisen puutarhan lumpeesta, joka kukkii kahtena yönä vuodessa
ERKKA
oi joo oon kuullut hänestä
LYDIA
sen jonkinlainen kertosäe vaivaa, koska en ole varma mitä se tarkoittaa, mut oon silti melko varma että se on valmis
ERKKA
voitko näyttää sen?
voin kertoo mitä se tarkottaa!!
LYDIA
noni!
"jos onkin ollut vaikeaa
pohjamutaa, raivoa
kun lumpeenkukka aukeaa
saa puhaltaa ja toivoa"
ERKKA
noni
se tarkoittaa että
vaikka ihmissuhteet ja rakkaus on hankalia asioita joissa jutut ei usein mene oikein hyvin tai menee ehkä jopa pahastikin päin vittua, niin se ei tarkoita etteikö uusia mahdollisuuksia aina tulisi. toi lumpeenkukka on yhtä aikaa traaginen ja lohdullinen muistutus siitä, symboli sille, että vaikka kauniita asioita tapahtuu ehkä harvoin, toisaalta niitä tapahtuu myös säännöllisesti. ehkä ton laulun puhuja haluaisi kukkia useammin, mutta joutuu samaistumaan tohon lumpeenkukkaan, joka tekee niin vain harvoin. mut sentään se kukkii! säännöllisesti.
LYDIA
ihanaa<3
ainoa vaan et lumpeita ei voi puhaltaa
ERKKA
niin mutta tiedätkös
se on runoutta
LYDIA
ehkä se puhallus on jonkinlainen uloshengitys sen kukinnan äärellä
ERKKA
tosiaan, kukkiminenhan on seurausta pölyttymisestä eikö niin, eli puhaltaminen yhdistyy myös jollain tapaa toiveeseen itsekin pölyttyä / päästä osaksi pölyttymisestä tjms?
ERKKA
siinä on riittävä yhteys, joka juuri hyvän tekstin tavoin aktivoi ajattelua eikä ole liian ilmeinen, jää auki loputtomiin
puhaltaminenhan liittyy kynttilöiden puhaltamiseen
jota lapset tekee synttäreinä
kerran vuodessa
tää on varmaan jo aikuinen
sille on muodostunu tommonen rituaali, et se puhaltaa lumpeenkukan kukkiessa
LYDIA
totta, en ees miettinyt kynttilöitä!
tuo on hyvä
ERKKA
mennäänkö katedraaliin?
LYDIA
joo!
ERKKA
katoin että viimeks puhuttiin kaksi kuukautta sitten
levy on puolivälissä
LYDIA
oon unohtanut kaiken aiemman mut ehkä se ei haittaa
ERKKA
aloitetaan b-puoli jotenkin puhtaalta pöydältä, mutta jätetään sanomatta asioita jos ne tuntuu jo sanotuilta
LYDIA
tehään niin:)
ERKKA
mä laitan countdownin, oletko valmis
LYDIA
joo
ERKKA
3
2
1
0
Katedraali
yritin nukkua kunnolla,
mut näin vaan unia sähkökatkoista
pimeä hiertää iholla
putoan unen rajalta
kun kipu on hetken tauolla
on siihen vaikea uudestaan tottua
tietokin käy turhaksi
vain luiden päällä seisoo kaupunki
lähden aikaisin juhlista
tiheä pilvi otsalla
kaupunki tuntuu nyt omalta
kun oon sydämen särkenyt kunnolla
tuuli menee t-paidan alle ja huuhtelee
sitä kiveä
joka sisällä hiertää
ja annan
suolaveden tippua paitani helmalle
minä kasvatan
kylkiluitteni välissä kipeän helmen
ja kun
kiedon omat
hennot kädet
suojakseni
siitä syntyy
katedraali
ERKKA
no niin.
LYDIA
aloitatko sie?
ERKKA
aloita sä
kerro jotain tosta sanoituksesta
LYDIA
tuon tekstin b-osa ("tuuli menee t-paidan alle" jne) on sellainen kiteymä, johon oon täydellisen tyytyväinen. a-osa haki muotoaan pidempään, ja tuntuu edelleen luonnosmaiselta, mutta se ei miusta haittaa. olen esittänyt sitä keikoilla vaihtuvin fraasein, ja voisin tulevaisuudessakin pitää sitä elävänä tekstinä, ottaa aina jotain senhetkistä huolta mukaan. tärkeintä on tuo ajatus omasta kehosta ja itsestä katedraalina, pyhänä paikkana, jossa voi olla turvassa myös kaiken surun ja kivun kanssa.
ERKKA
hmm joo, tosi kiinnostavaa!
sellaista tulee nyt mieleen, että luonnosmaisuus / tyyliin sellainen meininki että on vain sekalaisia ajatuksia/havaintoja putkeen, niin siinä ei ole mitään vikaa jos sen yhdistää johonkin vankkaan. olennaista on se yhteys.
kun mietin "aloittelevia kirjoittajia" niin ehkä ongelmana voi olla just se, että hajanaisuus jää hajanaisuudeksi
tuntuu tosi mainiolta ajatukselta, että a-osa on elävä, ja voit päivittää sitä senhetkisillä huolilla!
LYDIA
joo, usein etenkin biisiteksteissä vaivaa se, ettei sinänsä hienoista hajafraaseista tunnu muodostuvan mitään kokonaisuutta, tai se teksti on jotenkin maadoittumaton. se oli vähän omakin vitsaukseni lauluntekijyyden alkuaikoina.
mutta nykyään työstän tekstiä niin kauan, että se tuntuu seisovan omillaan
ERKKA
mistä katedraali tuli?
se metafora
LYDIA
se oli ollut miulla yhdessä ihan toisessa tekstissä, jota esitin lavarunona joitakin vuosia sitten, ja se teksti tuli sitten vastaan, kun etsin levylle materiaalia vanhoista tiedostoista. muistan että kirjoitin sitä Edith Södergran -teemaiseen Käkriäiseen, jonka mottorunona oli se runo, jossa haaveillaan, että voisi "leipoa katedraaleja", siis tehdä suurta taidetta. oma versioni katedraali-metaforasta on sit Södergranin innoittamana spontaanisti kirjoittamisen hetkessä syntynyt. halusin kirjoittaa siitä, että suuret teot vaativat toimintakykyä, ja jos se on vähissä, ei voi oikein muuta kuin yrittää huolehtia itsestään.
muistan et pyysin siulta palautetta kun työstin sitä runoa
ERKKA
aa joo! no mitäs siitä jäi käteen saa olla rehellinen
LYDIA
muistan et toit hyvin esille joitakin epämääräisyyksiä, jotka vaativat tarkempaa ilmaisua!
mutta se oli ihan eri teksti siis, yhteistä oli vain tuo ajatus, että muodostaa omista käsistään katedraalin ympärilleen
ERKKA
joo!
tosta biisistä vielä
ERKKA
tuntuu, että voisin vain huomauttaa asioista joista olen jo jollain tavalla sanonut, toistuvista elementeistä: sähkökatkoista, juhlista, itkun kuvaamisesta kekseliäästi, asioista, jotka sitovat kokonaisuutta yhteen ja vievät sitä eteenpäin. biisi on musta hieno. ”kaupunki tuntuu nyt omalta / kun oon sydämen särkenyt kunnolla” särkee joka kerralla sydämen.
sellanen tulee kans mieleen, että tunnetila, jota katedraalissa kuvataan ja jota myös avasit äsken itse, on tosi luonteva pohjustus Ei pahalla -biisille, joka tulee seuraavaksi. ehkä sitä kautta, että looginen seuraus tollaisesta mielentilasta on ehkä palata lapsuusmuistoihin, koetun kivun alkusyihin?
LYDIA
joo, juuri tuollaista siltaa yritin rakentaa!
ERKKA
joo!
kuunnellaan siis se :)
do the honours if you will
LYDIA
3
2
1
0
Kuuntele kappale täältä.
Ei pahalla
suru on jäänyt takin alle kytemään
vaikka mikään ei minua pitele enää
ei pahalla enää
vaikka en silloin mitään siitä sanonut
en silti ole unohtanut
ettei minua kutsuttu
valtapiirin tytöillä
oli viidakkosilmissä läpitunkematon ilme
ja kuulin että ne varastivat tupakkaa
perheautojen hansikaslokeroista
maksoivat tuntemattomille
kaupan kulmalla lonkeroista
ja iltaisin pusikossa koulun takana
ne aloittivat elämän
minä kävelin rantaan
ja hautasin päiväkirjani hiekkaan
kompuroin silloin joka katseen perässä
lumen peittämällä kentällä
juoksin pakoon pyörrettä
yritin päästä sisään siihen huoneeseen
missä salaisuudet jaettiin
mutta ovi pysyi kii
vakavilla pojilla
oli tapana sylkäistä perään
inhon merkkinä
ja pitkillä käytävillä tuuli yltyi
kun ne huusi kuin joku eläin
ja kuiskasi korvaan että ei pahalla
mut sinuun en koskis ees rahasta
ja suvivirren jälkeen joenrannassa
ne aloittivat elämän
minä kaadoin kyynelvettä
rautatiesillalta jokeen
juhlasalin verhojen takana
ootin paniikissa omaa vuoroa
muistan sydänsäryn äänet pihalta
ei pahalla, jos muistan väärin
ei pahalla
ei pahalla
ei pahalla
juhlien jatkoilla
ihan keskellä kaikkea vieläkin vaikea salata
kun aamuyöllä kylmällä kadulla
hymyilet ja sanot että
ei pahalla mutta meistä ei koskaan
tule mitään sellaista juttua
paineaaltona muistini halki
se osuu samaan kohtaan
ja suljet oven
ja minä jään ulos oottamaan jotain,
jään taas ulos
kun jossain muualla elämä alkaa
ERKKA
huomaan että oon jotenkin kyllästynyt omiin havaintoihini! ne on ihan samanlaisia aina.
LYDIA
tää teksti on myös aika suora, ehkä selittää itsensä enemmän kuin moni muu!
ERKKA
ajattelin etukäteen, että koska tää on niin tarinallinen biisi, niin tää ei olisi niin sellainen josta ammentaa. mut yllätyin itse asiassa päinvastaisesti!
LYDIA
okei!!
ERKKA
mut joo:
"suru on jäänyt takin alle kytemään". en ollut aiemmin huomannut, että siis tossa puhutaan siitä edellisessä Katedraali-biisissä kylkiluiden väliin jääneestä kivestä, kipeästä helmestä, joka on yhä takin alla!
tokassa säkeistössä tulee toi levyn kantava teema, sivullisuuden kokemus, se, "ettei minua kutsuttu".
ketkä eivät ole kutsuneet? valtapiirin tytöt ja vakavat pojat. ekoista puhutaan ensimmäisessä "kertsissä", jälkimmäisistä toisessa "kertsissä" (tai b-osassa). sivullisuus liittyy siis paitsi ystäviin, myös romanttisiin kuvioihin.
tää sivullisuus on niin totaalista, että tuntuu siltä, että itse elämä jää sen takia saatana elämättä. muut aloittavat elämän, puhuja ei. ei varmaan oo suurempaa tuskaa kuin ulossulkemisen tuska tilanteista, joita ei lopulta pääse itse näkemään, vaan joutuu vain kuvittelemaan, mitä niissä huoneissa ja pusikoissa tapahtuu, joissa "salaisuudet jaetaan".
jälleen tykkään siitä miten kaikki sidostuu kaikkeen: juhlat, kyynelvesi, jota kaadetaan, hmm, muuten Pielisjokeen, näin tulkitsen!
tässä ei oo mitään onnellista loppua. aikuisuus ei tarjoa korjaavaa kokemusta, vaan sen saman kokemuksen yhä uudelleen. jälleen kerran ovi suljetaan, ja jossain muualla alkaa elämä, josta voi itse vain haaveilla – vaikka varmaan, jos sitä pääsisi elämään, totuus salaisuuden takana paljastuisi vain banaaliksi?
LYDIA
sanopa se tiedän vasta sitten, kun pääsen salaisuuteen käsiksi
tää biisi ei tosiaan tarjoa hirveästi toivoa, mutta uskon että sitä on muissa levyn biiseissä. tää on silkkaa märehtimistä ja luulen että hyvä niin
ERKKA
joo ehdottomasti. tää biisi on hurja emotionaalinen juna joka kosahtaa seinään ja siinä se ja hyvä niin.
ERKKA
mä ajattelen ehkä, että tuollaiset salaisuudet voi selvittää kahdella tavalla. eka on tietysti se, että pääsee sinne huoneeseen ja voi retostella siellä mielensä mukaan, jolloin se sitten selviää ja hyvä niin.
mutta uskon myös, että salaisuushaaveilla on puoliintumisaika. ne ratkeaa ihan vain elämällä. vähän kuin olisi koko elämäksi pukeutunut liian tiukkaan paitaan, mutta se on onneksi sellaista materiaalia, että vuosien – tai vuosikymmenten – myötä se asettuu...
LYDIA
ihana paitavertaus! ja uskon kyllä tuohon myös. vaikka jostain jäisikin paitsi, elämä on silti aina uskomattoman täyttä.
ERKKA
: )
pari kysymystä:
ja/tai havaintoa:
mitä päiväkirjan hautaaminen hiekkaan meinaa sulle?
sit vaan sellainen havainto, että kun c-osan jälkeen biisin muut raidat jää taka-alalle ja etualalle nousee vain sä ja piano, niin se tuntuu hyvin vahvalta ja henkilökohtaiselta. ikään kuin se astuisit omalla instrumentillasi sanomaan ilman sanoja koko sen tunteen paljauden, josta toi biisi kertoo.
LYDIA
miun päiväkirjat on aina olleet haaveilun ja unelmoinnin tiloja. päiväkirjan mukana hautaan kaikki turhat toiveet.
kuulostaa synkältä, mutta joskus se on tarpeen. haaveille voi pitää hautajaiset ja kunnioittaa niiden muistoa.
toteutumaton haave muokkaa kantajaansa yhtä paljon, kenties enemmänkin kuin toteen käyvä
ERKKA
"toteutumaton haave muokkaa kantajaansa yhtä paljon, kenties enemmänkin kuin toteen käyvä"
jep. ja voisko sitä miettiä sitäkin kautta just, että jos kerran on niitä toteutumattomia haaveita niin ne olis just niitä kipeitä helmiä, mutta kumminkin vittu HELMIÄ.
jos kantaa sisällään jotain niin vahvaa ja väkevää ja suurta, niin vaikka se on surullista ja vaikka se kokemus olisi jopa nimenomana sitä, että on jäänyt paitsi asioista ja ettei ole saanut asioita, niin se kokemus väistämättä on muodostunut joksikin, joka on pääomaa. jotain voimakasta ja suurta, jota on väistämättä kertynyt.
ja pääomahan on tehty käytettäväksi, sijoitettavaksi. se on VALTAA.
Seuraavassa postauksessa keskustelemme Lyytin kanssa Meitä ei ole kutsuttu -levyn kahdeksannesta kappaleesta Salonkikelpoinen humala.
Hei, ensinnäkin: tulipas kuunneltua hienoja biisejä tämän postauksen ansiosta. Kirjoittamisesta on aina kiva keskustella + lukea keskusteluja. Editoimattomat keskustelut ovat omalla tavallaan viehättäviä. Toisaalta meillä, jotka hukkaamme elämämme someen, on aina niin kiire. Joten ehkä jonkinlainen siistiminen ja tiivistäminen olisi voinut olla paikallaan.
VastaaPoistaLuin tämän tuoreimman vähän huolellisemmin ja sitten ekan pikaisemmin. Eli kyllä joku lukee ja olen lukenut/kuunnellut Erkan juttuja kirjoittamisesta aina mielelläni ��
Kiitos! Huomioitu olo tuli. ❤️
PoistaJoo, onhan nää pitkiä. Mutta itsestäni tiedän, että jos tiivistämään rupean, niin sille tielle jään. 😅
Kiitos paljon, kiva tietää että joku lukee! Ja vielä kivempi tietysti, että päätyy kuuntelemaan itse biisejä. :)
VastaaPoistaOlen lukenut kaikki, värissyt ja jakanut facessa. Saanut siellä kiitoksia Lyytin upeiden laulutekstien avaamisesta, joten kiitos Erkka!
Jukupätkä! Tällä jaksaa postata loputkin! <3
PoistaSiis oon niin oottanut tätä ja ihmettelin jo miksei sarja jatkunut. Erityisesti Ei pahalla -sanoitus kiinnostaa, joten nyt sukellan blogitekstin pariin (tulin vain kuuliaisesti kommentoimaan, kun alussa niin kehoitettiin). Kiitos näistä! <3
VastaaPoistaJee, ihanaa ja tärkeää kuulla! <3 Kiitos kun olet lukenut ja mahtavaa kun olet näistä jotain saanut.
Poista